Navigácia

Školský podporný tím

Školský podporný tím

Školský podporný tím (ŠPT)

Zákon č.138/2019 Z.z.  zaviedol v § 84a)  pojem školský podporný tím pojem na označenie tímu odborných a pedagogických zamestnancov.

Školský podporný tím je zložený z odborných a pedagogických zamestnancov školy, ktorí sa aktívne podieľajú na tvorbe inkluzívnej kultúry školy a systematicky pracujú s deťmi/žiakmi,  učiteľmi a rodičmi. 

V školskom roku 2023/2024 prechádzame na inkluzívne vzdelávanie a budovanie podporného tímu. Spoločná výchova a vzdelávanie detí, žiakov uskutočňovaná na základe rovnosti, príležitostí a rešpektovania ich výchovno-vzdelávacích potrieb a individuálnych osobitostí a podporujúca ich aktívne zapojenie do výchovno-vzdelávacích činností školy.

Cieľom inklúzie je odstrániť rozdiely medzi deťmi a aby v oblasti vzdelávanie spolu s ostatnými deťmi mohli svoje schopnosti rozvíjať v najvyššej možnej miere. Našu školu obohatí školský špeciálny pedagóg, školský psychológ, sociálny pedagóg a v širšom rade aj ďalší školskí asistenti.

Našou prioritou je uplatňovať princíp 3P:

  • Pomoc
  • Podpora
  • Priateľské prostredie.

Členovia školského podporného tímu poskytujú deťom/žiakom, ich zákonným zástupcom a učiteľom najmä:

poradenstvo a podporu pedagogickým zamestnancom pri úpravách obsahu, foriem a metód práce v triedach na podporu všetkých detí/žiakov,

intervencie a reflexie s deťmi/žiakmi, učiteľmi, zákonným zástupcom,

mediáciu a podporu spolupráce zákonného zástupcu a učiteľa,

kariérové poradenstvo žiakom a ich zákonným zástupcom,

preventívne programy v triedach, depistáže, besedy, diskusie a aktualizačné vzdelávanie,

účasť na rodičovských združeniach.

Školský psychológ Mgr.Slavomíra Šimončičová

Činnosť školského psychológa upravuje

  1. Školský zákon 245/2008 Z.z. a
  2. Zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch 138/2019 Z.z.

Psychologické poradenstvo

  1. individuálne konzultácie pre žiakov;
  2. konzultácie s rodičmi pri riešení výchovných problémov;
  3. adaptácia v kolektíve pre nových žiakov;
  4. identifikácie príčin v neprospievaní ;
  5. konzultácie s učiteľmi;
  6. online podpora, komunikácia cez Edupage.

Diagostika

  1. skríning školskej pripravenosti;
  2. osobnosť;
  3. profesijná orientácia.

Preventívne aktivity

  1. Prevencia šikanovania (pravidelná aktivita vo všetkých triedach).
  2. Kyberšikana (podľa požiadavky triednych učiteľov, najčastejšie 5. a 6. ročník).
  3. Drogové závislosti ( všeobecne, resp. samostatne – alkohol , nelátkové závislosti, žuvací tabak , fajčenie – vrátene e cigarety, iné).
  4. Komunikácia a konflikty, nácvik.
  5. Učiť sa, ale ako?
  6. Extrémizmus, xenofóbia rasizmus – 9.ročník.
  7. Internet ako prostriedok manipulácie – 5.ročník.
  8. Spoznaj svoje práva- 4.ročník.
  9. Zlepšovanie triednej klímy (najčastejšie 1. stupeň, 2.stupeň v spolupráci CPP Trnava.
  10. Konzultácie s odbornými zamestnancami iných zariadení.
  1. Pravidelné stretnutia v  CPP  - školskí psychológovia;
  2. Kooperácia s ÚPSVaR,  CŠPP, SCŠPP , PZSR, Unicef, Ipčko, NIVAM.

Iné

  1. vedenie dokumentácie , TKC , prednášky pre rodičov k školskej zrelosti v MŠ.

 

Špeciálny pedagóg Mgr. Simona Mericová

Činnosť špeciálneho pedagóga upravuje

  1. Školský zákon 245/2008 Z.z. a
  2. Zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch 138/2019 Z.z.

 

  1. intervencia pre začlenených žiakov a korekcia ich ťažkostí;
  2. depistážna činnosť – vyhľadávanie detí s ťažkosťami;
  3. korekcia, odstraňovanie ťažkostí;
  4. spolupráca  so školskou psychologičkou, učiteľmi;
  5. konzultácie s rodičmi, zákonnými zástupcami žiaka;
  6. konzultácie s CPP, CŠPP, SCŠPP;
  7. online podpora;
  8. podieľať sa na tvorbe cieľov ŠPT
  9. online podpora, komunikácia cez Edupage
  10. vedenie dokumentácie.

 

 

Sociálny pedagóg  Mgr.Zina Lančaričová Pódová

Činnosť sociálneho pedagóga upravuje

  1. Školský zákon 245/2008 Z.z. a
  2. Zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch 138/2019 Z.z.

 

  1. prevencia sociálno-patologických javov na primárnej úrovni ( v rámci  všetkých žiakov) a sekundárnej úrovni (špecifické skupiny ) pre krátkodobé alebo dlhodobé programy – orientácia na zdravý životný štýl pre deti 1. stupňa- blokové  dni;
  2. začleňovanie žiaka do kolektívu a poskytovanie poradenstva;
  3. mapovanie sociálnej klímy v triedach. sociogram;
  4. vyhľadávanie detí v riziku – sociálne znevýhodnené, ovplyvnené krízovou udalosťou, žiaci s iným materinským jazykom, nezrelé, deti čakajúce na vyšetrenie v CPP, so zdravotnými problémami, deti v hraničnom pásme MR,
  5. odstraňovanie rizikového správanie detí/žiakov,
  6. vytvorenie a vedenie školského žiackeho parlamentu,
  7. spolupráca s ostatnými členmi školského podporného tímu, pedagogickými zamestnancami;
  8. poradenstvo pre rodičov, zákonných zástupcov;
  9. spolupráca so zriaďovateľom, s ÚPSVaR, PZSR, Unicef, NIVAM
  10. online podpora, komunikácia cez Edupage
  11. vedenie dokumentácie.

 

Kariérna poradkyňaMgr.DenisaHanáková

Činnosť kariérneho poradcu upravuje

  1. Školský zákon 245/2008 Z.z. a
  2. Zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch 138/2019 Z.z.

 

  1.  poskytuje informácie o stredných školách, odboroch;
  2.  zbiera informácie o tom, na ktorú školu sa žiaci predbežne hlásia, teda aký je predbežný záujem o stredné školy;
  3. pomáha v rozhodovaní sa;
  4. konzultuje so zákonnými zástupcami žiakov;
  5. sprístupňuje informácií o dňoch otvorených dverí na stredných školách
  6. sprostredkovanie prednášok stredných škôl na škole;
  7. návšteva Talentcentra;
  8. poskytuje poradenstvo pri deťoch hroziacim predčasné ukončenie školskej dochádzky – kooperuje so všetkými zložkami ŠPT na zvýšení motivácie žiaka ukončiť nižšie stredné vzdelávanie a tým zlepšiť jeho ďalšie uplatnenie v živote,
  9. online podpora, komunikácia cez Edupage
  10. vedenie dokumentácie.

 

Širší okruh členov ŠPT:

Pedagogickí asistenti:

 

  1. Individuálna (skupinová) práca so žiakmi so ŠVVP; 
  2. asistencia pri činnostiach voľnočasových aktivít;
  3. spolupráca s vyučujúcimi pri príprave učebných pomôcok, kompenzačných pomôcok;
  4. pravidelná ( na dennej báze) komunikácia s rodičmi, zákonnými zástupcami;
  5. pomoc pri písomných prácach, vyučovaní v závislosti na diagnostikovaných poruchách
  6. uľahčovanie adaptácii dieťaťa
  7. spolupráca s užším ŠPT

 

Ciele ŠPT:

  1. Vybudovanie a ustálenie štruktúry, procesov.
  2. Určenie kompetencie všetkých členov ŠPT.
  3. Vybudovanie vzájomných vzťahov.
  4. Zacieliť na význam ŠPT – vedenie  školy, rodičia, učitelia, žiaci. 

Ďalšie ciele ŠPT

  1. Budovanie inkluzívnej klímy na škole .
  2. Pravidelné porady ŠPT (každý týždeň).
  3. Úzka spolupráca s vedením školy.
  4. Pravidelné stretnutia a spolupráca s pedagógmi.
  5. Workshopy pre učiteľov, rodičov.
  6. Spolupráca všetkých členov pri aktivitách v triedach.
  7. Zviditeľnenie sa a informovanie o funkcii ŠPT – uverejňovanie príspevkov na webovej stránke školy.
  8. Spolupráca  s inštitúciami CPP, (S)CŠPP, iné.
  9. Sieťovanie s inými odborníkmi, prípadne školami.

Aktuálne u nás prebieha

  1. Pravidelné každoročné mapovanie výskytu šikany na škole.
  2. Vyhodnocovanie sociogramov – vzťahov v jednotlivých triedach.
  3. V triedach so zhoršeným prospechom mali svoje opodstatnenie aj zisťovanie štýlov učenia. V rámci celej školy bol takýto monitor v školskom roku 2020/21.
  4. S učiteľmi matematiky boli zavedené v 8 a 9 ročníkoch podporné pomôcky pre všetky deti – najmä kalkulačky a vzorce. Cieľom je vedieť aplikovať naučené učivo v realite.
  5. Na 1.úrovni podpory - smerovanie v triedach nastavujú práve triedni učitelia, ktorí efektívne a rýchlo dokážu riešiť problémy ohľadom vzťahov, konfliktov, učenia. V prípade, že je problém rozsiahlejší a vyžaduje intervenciu školským psychológom, tak ma kontaktujú a problém riešime spoločne. Pri vážnejších situáciách (šikana, osobné veci, rodinné záležitosti) nastupuje aj individuálna práca s dieťaťom a rodičom.
  6. Starostlivosť o pedagogických zamestnancov: prednášku spojenú s aktivitami k  Podpore k duševnému zdraviu.
  7. Nastavili sme efektívnu spoluprácu s asistentami. Máme pravidelné týždenné stretnutia, kde sa informujeme o žiakoch, o ich prospech, komunikácii so zákonným zástupcom. To nám pomáha rýchle reagovať pri problémoch , ktoré sa objavia. Dajú nám spätnú väzbu, počas ktorých hodín je prítomnosť bezvýhradne nutná a na ktorých predmetoch dieťa asistenciu nepotrebuje.

 

Novinky

Kontakt

  • Základná škola s Materskou školou, Spartakovská 5, 917 01 Trnava
    Spartakovská 5
    917 01, Trnava
  • 033/3236901 (0918 540 870) - riaditeľka školy
    033/3236900 - sekretariát, mzdová ekonómka
    033/3236903 - zástupkyňa
    033/3236904 - ekonómka

Fotogaléria